Az idei tanévtől új igazgatója van a csornai II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Óvoda és Általános Iskolának Herman Antal személyében, miután Fehér Lászlóné 40 év szolgálati jogviszony után nyugdíjba vonult.

 

Hirdetés

Mi ösztönözte, hogy elvállalja ezt a kihívást?

Elsősorban azért vállaltam el, mert a püspök úr felkért rá. Ez hatalmas bizalmat jelent. Az iskolavezetés nem ismeretlen számomra, hiszen 16 évet voltam már igazgató: Bősárkányban 10, Sopronban, egy kis katolikus iskolában 6 évig. Úgy gondoltam, hogy a pályám alkonyán – püspök úr szerint a csúcsán – létrehozhatok valami értékeset, egy jó iskolát és óvodát teremthetek a kollégákkal, a gyerekekkel és a szülőkkel együtt. Szeretnék fényt hagyni magam után.

Melyek azok a célok, feladatok, tervek, melyeket kitűzött maga elé az intézmény vezetőjeként?

Munka és emberség: Igényes, minőségi munkát várok el mindenkitől. Magamtól leginkább. Hiszek a személyes példamutatásban. Emberséges vagyok: Minden munkát igyekszem megköszönni, sokat dicsérek. Segítek mindenben, amiben csak lehet. Kérem, várom, meghallgatom a véleményeket és javaslatokat. Ha tévedek vagy hibás döntést hozok; elismerem, bocsánatot kérek, és ha lehet, korrigálom. Arra törekszem, hogy az intézmény valamennyi dolgozója jókedvűen, alkotókedvvel érkezzen az iskolába és az óvodába. Stabil nevelőtestület és munkatársi közösség létrehozása: Szeretném a jelenlegi csapatot megtartani. Augusztusban véglegesítettem mindazokat, aki évek óta egy-egy évre lettek alkalmazva. A nevelést-oktatást segítő kollégáim (pedagógiai asszisztensek, dajkák, titkárok, takarítók, karbantartó, konyhás, rendszergazda) munkáját fontosnak tartom. Tisztelem őket. Élő kapcsolat az önkormányzattal, a város intézményeivel, szervezeteivel: Jól alakul.

A jó iskola és óvoda jellemzői: tudás, emberség, hit, magyarság és a jókedv. A tanulókat felkészítjük a középfokú továbbtanulásra és a felnőtt életre. Jókedvű iskolát építünk, ahol a mosoly természetes, a nevetés mindennapos. A tanulók minden értelmes ötletét és javaslatát támogatom. A mai világban döntő fontosságúnak tartom, hogy az embernek határozott identitása legyen. Tudja, hogy ő lány vagy fiú. Tudja, hogy melyek az alapértékek (szeretet, becsület, hűség, igazság, jóság) és kövesse azokat. Legyen Istenhite. Punnyadt keresztények helyett életvidám, cselekvő keresztényekké kell válnunk. Létszükséglet, hogy öntudatos magyarok legyünk. Merjünk magyarok lenni! Nemzetinek, kereszténynek lenni ma a legnagyobb lázadás.

Mik az eddigi tapasztalatai? Megtalálta a számítását a Rákócziban?

A visszajelzések alapján – intézményen belül és kívül – az összkép egyértelműen pozitív. Csendesen építkezünk. Nagyon jól érzem magam a bőrömben vezetőként és tanárként is. 68 felnőttért, 384 tanulóért és 178 gyermekért tartozom felelősséggel. Két ötödik osztályban tanítok történelmet. Örömmel megyek a gyerekekhez. Sokat nevetünk az órákon.

Az óvodában 178 gyermeket nevelünk hét csoportban. A személyi feltételek maximálisan biztosítottak: 14 óvodapedagógus, 2 pedagógiai asszisztens, 7 dajka és egy konyhai kisegítő gondoskodik a kisgyermekekről. Újra két szakmai munkaközösség működik az óvodában. Az intézményegység-vezetőnek öt év bizalmat adtam. A tárgyi feltételek is számottevően javultak: pályázati forrásból 6 millió forint értékben kaptunk új óvodai szekrényeket, öltözőszekrényeket, trapézasztalokat és székeket. Az összes asztalra új vászonterítő került. Az összes csoportszobába új karnisokat szerelünk fel. Az óvodapedagógusok nevelői szobát kaptak új bútorzattal 730 ezer Ft-ért. 18 éve nem volt nekik.

Az iskolában 384 tanulót nevelünk és oktatunk 17 osztályban. A személyi feltételek nagyon jók. A testnevelés tanítását is megoldottuk, de itt nincs teljes állású testnevelő tanárunk. Nagyszerű kollégáim vannak, képzettek, nagy munkabírásúak, motiváltak. Öröm velük dolgozni. Az alsós igazgatóhelyettesnek öt év bizalmat adtam. Az új általános igazgatóhelyettes, Vecseyné Kocsis Edit, kreatív és elnyűhetetlen. Létrehoztuk az idegen nyelvi munkaközösséget. A német és angol nyelv tanítását az iskola egyik prioritásának tartjuk, komoly fejlesztési terveink vannak.

Balázs és Bertalan atyával kitűnő a kapcsolatom. Kiváló emberek. Hálás vagyok a fenntartó támogatásáért: Dr. Veres András megyéspüspök úr, Kriston Pál igazgató úr és Kausits Györgyné Márta gazdasági vezető segítségéért. A Szülői Munkaközösség Választmánya és a Cum Deo Pro Scola Rákócziána Alapítvány Kuratóriuma szintén mindenben támogat bennünket. Az alapítvány milliós nagyságrendben finanszírozott eszközbeszerzéseket, versenydíjakat, foglalkozásokat. A felajánlott adó 1%-ok jól hasznosulnak, reméljük, a jövőben is számíthatunk rájuk. Az SZM szintén milliós tételben segítette és segíti nevelő-oktató munkánk fejlesztését. A Rákóczi-bált is ők szervezték.

Szép és rendezett iskolát vettem át. Sikerült az első félévben tovább fejleszteni. Pályázati forrásból 6,5 millió forintért tanulói asztalokat és székeket, vitrinszekrényeket vásároltunk. 4 millió forintért négy interaktív panelt is kaptunk: ezek olyan korszerű digitális táblák, amelyek projektor nélküliek és érintőképernyősek. A belső médiamegjelenésünk óriásit fejlődött, gondolok a Facebook oldalainkra. A honlapunk fejlesztést igényel. Külső médiamegjelenésünk javításán dolgozunk.

Rengeteg programunk van. A névadó programokat szeretném bővíteni és a teljes tanévre kiterjeszteni. Úgy néz ki, hogy sikerül a Rákóczi-vándorkiállítást elhozni iskolánkba, amit városi ünneppé bővítenék. Jánossomorján az emlékévek és emléknapok megszervezése védjegyemmé vált. A Rákócziban is szívügyemnek tekintem a következő megemlékezéseket: A nemzeti összetartozás éve (napja). A kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapja, a felvidéki magyarok kitelepítésének napja, a magyarországi németek elűzésének napja, a holokauszt magyarországi emléknapja. A Határtalanul tanulmányi kirándulás szintén kiemelt projekt.

Amennyire tudom, korábban Csornán, Bősárkányban, Jánossomorján is tanított. 2010-ben Jánossomorja Kultúrájáért Díjat kapott közéleti tevékenységéért, mindezt csornai lakosként. Mióta újra itthon dolgozik, Csornán is több rendezvényen vállalt szónoki szerepet. Közel áll Önhöz a közéleti tevékenység?

Bősárkányban 15, Csornán egy, Sopronban hat, Jánossomorján 13 évet tanítottam. Mindenütt elismerték a munkámat, és emberként is szerettek, tiszteltek. Igen, szívesen vállalom a közéleti tevékenységet. Fontosnak tartom, hogy az iskolán kívül is megosszam másokkal a gondolataimat, érzéseimet és a világlátásomat. Szeretek érthetően és tagoltan fogalmazni. A nemzetét, hazáját szerető és védő, katolikus keresztény ember vagyok. Soha nem jutott eszembe, hogy elhagyjam a hazámat. Magyarország nagyszerű ország. Kötelességem, hogy Istentől kapott adottságaimmal, a megszerzett tudásommal a családomat és a hazámat szolgáljam és segítsem.

A jánossomorjai kitüntetés kapcsán készült méltatásban olvasható Önről néhány személyes gondolat, többek között az édesapja tanítása, intése: ”Bárhova kerülsz is fiam, becsüld meg magad.” Milyen hatással volt Önre ez az útravaló?

Édesapám a példaképem. Nagyon értelmes, rendkívül jólelkű parasztember volt. Édesanyámmal együtt végigdolgozták az életüket, soha életükben nem voltak nyaralni. Én úgy szocializálódtam, hogy a munka teszi az embert emberré. A mostani világ inkább a kapcsolatokról szól. Én ma is hiszem, hogy döntően munkával lehet értéket teremteni. Hangyaszorgalmú ember vagyok, szeretek és tudok dolgozni. Édesapám magasra tette a mércét, igyekszem megbecsülni magam.

Mesélne kicsit a gyermekkoráról?

1960-ban születtem Iván községben. Öcsémmel együtt nagy szeretetben neveltek bennünket a szüleink. Mindketten jó tanulók voltunk, öcsém okosabb, én szorgalmasabb. Jó iskola volt az iváni. A suli után tanultunk, majd órákig fociztunk a kertek alatti hepehupás terepen, vagy csatangoltunk a Kis-Gyöpben és a Nagy-Gyöpben. Sokat olvastam, rengeteg könyvem volt, még az állatorvos is megcsodálta, hogy egy parasztgyereknek valóságos könyvtára van.

Milyen indíttatásból választotta a pedagógusi pályát?

A szüleim tanult embernek neveltek. A természettudományos tárgyakból nem voltam kiemelkedő, ezért az orvosi, mérnöki pálya nem jöhetett szóba. A jogot nem mertem megpróbálni, mivel protekcióm nem volt. A magyar és a történelem ment a legjobban, ezért tanárnak tanultam. A családunkban én lettem az első diplomás ember. Büszke vagyok rá. A szüleimnek köszönhetem. Nem bántam meg, hogy tanár lettem. A gyerekektől mérhetetlen szeretetet és elismerést kaptam és kapok.

Meséljen az eddigi pályafutásáról, kérem!

A soproni Széchenyi István Gimnáziumban érettségiztem 1979-ben. Mi voltunk az utolsó – legendás – fiúosztály. Szerettem Sopronban. 1979–1980-ban sorkatona voltam Kiskőrösön. Megemberesedtem. A maradék félévet már tanárként katonáskodtam 1985-ben Vácott és Győr-Likócson. 1984-ben lettem magyar–történelem szakos tanár a Pécsi Tanárképző Főiskolán. Pécs mai napig az egyik kedvenc városom. A főiskolán és a kollégiumban egyaránt nagyon jól éreztem magam. 1990-ben az ELTE-n történelem szakos középiskolai tanári diplomát kaptam. 1996-ban közoktatásvezetői szakképzettséget szereztem a BME-n. 2014-ben köznevelési szakértő lettem. Ez azt jelenti, hogy pedagógusminősítési és tanfelügyeleti munkát végzek négy nyugat-dunántúli megyében.

A bősárkányi Eötvös József Általános Iskolában 15 évet dolgoztam 1984 és 1999 között. Szép időszak volt. 1999-től 2006-ig a soproni Szent István Római Katolikus Általános Iskola tanára és igazgatója lehettem. Itt gigászi munkával sikerült az iskolát életben tartani, sőt emelkedő pályára állítani. Ezután a csornai Rákócziban egy tanévet töltöttem, de a vezetővel nem találtuk meg a közös hangot. Következett Jánossomorja 2006-tól 2019-ig. Pályafutásom eddigi legszebb időszaka lett. Sokat dolgoztam. Tanárként és emberként is megbecsültek. 2010-ben megkaptam a Jánossomorja Kultúrájáért Díjat, 2017-ben Jánossomorja Város Kiváló Tanára lettem. 2019. augusztus 1-jétől dolgozom a csornai Rákócziban.

Felesége is pedagógus, így hasonlóak a mindennapi örömeik, nehézségeik. Gyakori beszédtéma a családban az iskola?

A feleségem csodálatos asszony. Isten ajándéka nekem és a fiainknak. Vele és érte érdemes élni. Szeretem és tisztelem. 35 éve vagyunk házasok, előtte öt évig udvaroltam neki. A bősárkányi általános iskolában tanít a pályakezdése óta. Nagyszerű tanító. Jobb pedagógus, mint én. Nálunk mindennapos téma az iskola. Mindent megbeszélünk egymással. Sokat tanulunk egymástól. Esténként, amikor csak tehetjük, elgyalogolunk Farádig, ez 6 km. Sokan a kutyájukat sétáltatják, mi egymást. Fogjuk egymás kezét és beszélgetünk. Ez jót tesz a fejünknek, a lelkünknek és a testünknek is.

Úgy tudom, helytörténettel is szívesen foglakozik. Van olyan korszak vagy esemény, amelyet legszívesebben kutat? Egyáltalán van most rá ideje?

Helytörténeti kutatást csak 2008 és 2015 között végeztem Jánossomorján. Akkor köznevelési szakértő lettem és az órarendem nem engedte, hogy levéltárba járjak. Minden évben megjelent egy publikációm a Jánossomorjai Füzetekben. Döntően a helyi iskolák (Mosonszentjános, Mosonszentpéter, Pusztasomorja) történetével foglalkoztam. Most egyáltalán nincs rá időm. Tagja vagyok a Rábaközi Helytörténet-kutatók Egyesületének, egyelőre csak lábjegyzetként. Nagyon tisztelem Szalay Balázs kollégám munkásságát.

Hogyan kapcsolódik ki, ha van szabadideje?

Olvasok. Az utóbbi időben elsősorban szakmai és politikai szövegeket, a szépirodalom sajnos háttérbe szorult. Szeretek keresztrejtvényt fejteni. Régebben rengeteg sportközvetítést néztem, főleg focit, ma már jóval kevesebbet. Szeretek focizni, de a szemműtétem óta már nem kockáztatok.

Fotók: Szabados Tibi

e-max.it: your social media marketing partner